21 Aralık 2015 Pazartesi

İZİNLİ PAZARLAMA NEDİR ?

Karşılıklı etkileşime imkân veren internet ve mobil telefonların kolay ulaşılabilirliği, özellikle mobil telefonların kolay ulaşılabilir ve daha kişisel cihazlar haline gelmesiyle birlikte, izinli pazarlama kavramının çıkmasına yardımcı olmuştur. İzinli pazarlama (permission marketing) kavramı geleneksel pazarlama bağlamında kullanılan yaygın uygulama olan mesaj bombardımanıyla dikkat çekme girişimlerine yönelik eleştirilere karşı Seth Godin tarafından ilk olarak 1999 yılında ortaya atılmıştır. Özünde izinli pazarlama, tüketicilere gönderilecek mesajların daha önceden tüketiciden değişik yollarla izninin alınması suretiyle yapılmasını vurgulayan bir yaklaşımı ifade etmektedir.[1]Adından da anlaşılacağı gibi, izinli pazarlama her şeyden önce hedef kitlenin onayı dâhilinde yapılan çalışmalar bütünüdür. Bu kavram altındaki hiçbir faaliyetin, son kullanıcılar tarafından “beklenmedik” olmaması gerekmektedir. Tüketicilerden izin almak, onların adı, soyadı, oturduğu şehir, e-posta adresi gibi bilgileri almak anlamına gelmemektedir. Bu bilgilerin nasıl değerlendirileceği konusunda onları haberdar edip, açık bir biçimde bunları isteyip istemediklerini sormakla tüketicinin “izni” alınmış olmaktadır.[2]

İzinli pazarlama tüketicinin ilgisini çekmek için bir neden yaratmaya çalışmakta, bunu yaparken de “bir armağan, ödül, bilgi, eğitim şans, eğlence ya da nakit para” gibi özendirici unsurlar sunmaktadır. Başka bir ifadeyle izinli pazarlama, “müşterilerin firmalarla izine dayalı, kendilerine zaman kazandıran etkileşimli bir ilişki kurmaya çalıştıkları, firmaların da müşterilerinden izin alarak onlarla uzun süreli ilişkiler geliştirdikleri müşteri odaklı bir pazarlama yöntemidir”. İzinli pazarlamanın amacı, “yabancıları dosta, dostları müşteriye çevirebilmek için müşterileri izin merdiveninin daha üst basamaklarına çıkarmaktır. Böylece müşteriler sadık müşterilere dönüştürülebilir. Merdivenin her basamağında ilave güven oluşur, sorumluluk artar ve karlar büyür”. İzinli pazarlama, tüketicilerin pazarlama etkinliklerine gönüllü olarak katılmalarını sağlamaktır. Tüketici geleneksel pazarlamayı uygulayan firmalardan gelen mesaj yığınlarıyla uğraşıp zaman kaybetmektense, kendisinden izin alınarak gönderilen, ilgi duyduğu konularla ilgili mesajları alıp detaylı bir şekilde incelemektedir. Böylece, mesaj tam olarak amacına ulaşmaktadır.[3]




[1] Adem Akbıyık - Semih Okutan - Remzi Altunışık. “Mobil Pazarlama Platformlarında İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tüketici Tutum ve Algıları Üzerine Bir Araştırma”, 13. Ulusal Pazarlama Kongresi, Nevşehir, 25-29 Ekim, 2008, s. 134
[2] Serhat Akkılıç, Yeni Ekonomi’nin Yeni Pazarlama Anlayışı: İzinli Pazarlama, Message Marketer, İstanbul, 2000, s. 3
[3] Ayşe Şahin - Pınar Aytekin, “Üniversite Öğrencilerinin Mobil Reklamlara Yönelik Tutumlarının İzinli Pazarlama Ekseninde İncelenmesi”, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi, Cilt:19 Sayı:2, Manisa, 2012, ss. 21-22.

FATİH BİLİCİ
bilicifa@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder