22 Aralık 2015 Salı

ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARININ ALTYAPISI

    ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARININ ALTYAPISI

Artırılmış gerçeklik uygulamaları kullanılan teknolojilere göre farklı kategorilere ayrılmıştır. Artırılmış gerçeklik kamera ile resim, nesne, yüz veya vücut tanıma veya resim, nesne, yüz veya vücudun mekânının gerçek zamanlı takibi veya dijital medyanın resim, nesne, yüz veya vücut üzerine yerleştirilmesi şekillerinde çalışmaktadır. Bu çalışma şekillerine ait altyapılar kategoriler şeklinde aşağıdaki başlıklarda incelenmiştir.

   Donanım Alt Yapısı

Artırılmış gerçeklikte tüm işlemler bilgisayar alt yapısı aracılığıyla oluşturulmaktadır. Genelde 3D modellerin gerçek zamanlı görülebilmesi için performans bakımından yüksek yapılandırmalı bilgisayarlara ihtiyaç duyulmaktadır. Ancak bu teknolojinin daha çok mobil uygulamaları üzerinde geliştiği dikkate alınırsa; AG teknolojisi için en önemli sınırlayıcının donanım olduğu anlaşılabilir. Bu konu altında PC, kamera, netbook, Notebook, Ipad, Iphone, Android işlemcili mobil cihazlar alt yapı olarak sayılabilir.[1]

       Yazılım Alt Yapısı

Artırılmış gerçeklik için öncelikli olarak sanal ile gerçek ortamı bir arada yorumlayacak bir ara yüzey gerekmektedir. Çoğunlukla bu ara yüzey yazılım firmaları tarafından kendi tescilledikleri yazılım paketleri olarak piyasaya sürülmektedir. Bu yazılımlarda artırılmış gerçeklik uygulamalarında kolaylıklar sağlayan araçlarla beraber tasarlanmaktadır. Yazılımlar genelde modelleme aracı, işaretleyici üretim aracı, performans artırıcı motor aracı, mobil uygulama aracı ve web ara yüzey aracı çeşitleriyle gelmektedir.[2]

       İşaretleyici (Marker) ve Görüntü Tabanlı Yöntem

İşaretleyiciler işleyiş olarak gerçek dünya ve artırılmış dünya arasındaki iletişimi sağlamaktadır. İşaretleyiciler, içinde İşaretleyici bulunan bir görüntü, İşaretleyicilerin içinde bulunan dijital bilgiyi artırılmış gerçeklik verisine dönüştüren bir aygıt ve bir ekrandan meydana gelen bileşenlerden oluşur.  İşaretleyiciler programlara önceden tanımlanmaları yoluyla gerçek dünya ile artırılmış dünya arasında geçişe olanak sağlamaktadırlar.
Görüntü tabanlı artırılmış gerçeklik tanımlama yönteminde ise, artırılmış gerçeklik ortamında daha önceden tanımlanan fotoğraf, etiket, resim, logo, karekod veya karekod benzeri işaretleyiciler kullanılabilmektedir. Referans olarak belirlenen bir nokta ile işaretleyicinin ilişkili olduğu dijital objenin belirlenmiş referans noktalarına göre gerçek çevrede görüntüsü ve konumu eşzamanlı ve etkileşimli olarak güncellenmektedir. [3]

       Küresel Konumlama Sistemi (GPS)

GPS tabanlı uygulamalarda mobil cihazların kablosuz ağ, 3g, 4g ve küresel konumlama sistemi gibi özelliklerinden yararlanarak belirlenmiş konumlara sanal nesnelerin veya bilgilerin eklenmesiyle artırılmış gerçeklik görüntüsü oluşturulmaktadır.

      Artırılmış Gerçeklik Gözlükleri

AG Gözlükler, bir konu ile ilgili oluşturulmuş özel gözlükler ve akıllı gözlükler olarak ayrılmaktadırlar. Bu gözlükler 3g ve 4g internet bağlantısı ön kamera ve hareketli sensörler vasıtasıyla çalışmaktadırlar.[4] Belirli Bir alana özel oluşturulmuş AG gözlüklerde özel tanımlanmış işaretleyicilerle gözlükler artırılmış gerçekliğe olanak sağlamaktadır.



     Özel Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları (Mobil Cihazlar)


Özel artırılmış gerçeklik uygulamalarında artırılmış gerçeklikle ilgili danışmanlık yapan, bu teknolojiyi üreten, bu teknolojiyi müşterilerine kullandırmak için piyasaya dağıtan veya bir kampanya gerçekleştirmek isteyen şirketlerin oluşturduğu özel uygulamalar vasıtasıyla artırılmış gerçeklik teknolojisi üretilir. Bu dağıtım için Apple Store, Google Play Store, Blackberry World Store gibi platformlar kullanılarak firma, kurum veya kişilere özel yazılımlar vasıtasıyla artırılmış gerçeklik üretilmektedir.





[1] Çakal - Eymirli, a.g.e. , s.7.
[2] Çakal - Eymirli,  a.g.e. , s.8
[3]Matt Dunleavy - Chris Dede - Rebecca Mitchell, “Aff Ordances and Limitations of Immersive Participatory Augmented Reality Simulations for Teaching and Learning”, Journal of Science Education and Technology, Vol.18, S.1,  2009, s. 10
[4] http://aure.com.tr/blog-post-ar.html, Erişim Tarihi: 29.06.2015.

FATİH BİLİCİ
bilicifa@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder