21 Aralık 2015 Pazartesi

ADVERGAMING NEDİR ?

         OYUNLAR ÜZERİNDEN PAZARLAMA (ADVERGAMING)

İnternet gibi alternatif reklam alanlarının değer kazandığı günümüzde advergaming yepyeni bir pazarlama ve reklam yöntemi olmuştur. Reklam ve oyun kavramlarını birleştiren advergaming, hedef kitleye reklam mesajlarını oyunun içinde sunarak iletmek için interaktif oyun teknolojilerinin kullanılması olarak tanımlanmaktadır.[1]
Firmalar ve markalar dijital teknolojilerde meydana gelen değişimlerden çeşitli amaçlara ulaşabilmek için yararlanmaktadırlar. Markalar var olan hedef kitlelerinde kendi markalarına karşı olumlu marka çağrışımları oluşturmak, satın alma tercihlerinde ilk sırada yer almak amacıyla,  potansiyel hedef kitlelerini eğlendirirken dikkatini çekerek marka bilinirliği oluşturmak amacıyla dijital teknolojilerden yararlanmaktadırlar. Advergaming ise, firma ve marka ile tüketiciler arasında interaktif iletişim ve pazarlama alanına hizmet veren, kurumun pazarlama stratejilerine uygun içerikli mesajlarla marka bilinirliğini artırmak amacıyla oluşturulan bir pazarlama türüdür. [2]

Oyunlar üzerinde pazarlama uygulamalarında, oyun içine reklam mesajları konumlandırılmış ya çevrimiçi oyunlardan ya da çevrim dışı video oyunlarından oluşabilir. Reklamların oyunlarla iç içe geçmiş bir tarzda sanal ortamın aktif izleyicilerini kuşatması oldukça yenidir. Advergaming uygulamalarına ait ilk denemeler, 1980’lerin çevrimiçi çoklu oyunlarında oyun içine marka ya da ürün yerleştirme biçiminde yapılmıştır. Markaların ilk yer aldığı advergaming uygulamaları, Domino’s Pizza’nın 1989 yılında ortaya çıkardığı Avoid the Noid oyunu ve 7-Up’ın 1993 yılında etkinleştirdiği Cool Spot oyunudur. Daha sonra işletmeler özel oyun siteleri üzerinden hedef kitlelerine ulaştıkları advergaming uygulamalarıyla hem tüketici verilerini toplamaya hem ürünlerin ve hem de markaların reklamını yapmaya başlamışlardır. Son yıllarda kurum ve markaların kendi web siteleri, kurumun oyun için oluşturduğu özel web sitesi, oyunla ilgili forum sitelerinde yer alan ve elektronik posta yoluyla yayılan çevrimiçi advergaming uygulamalarına rastlanmaktadır. Söz konusu oyunlar, çeşitli işletmelerin sadece kendi markaları ya da destekleyici olan birden fazla markanın reklamını yerleştirdikleri advergaming uygulamaları olarak dikkat çekmektedir. Günümüzde Toyota, Coca Cola, Burger King, Mc Donald’s, Nokia, Turkcell gibi pek çok küresel marka tarafından bu uygulamalar kullanılmaktadır. Ayrıca geçmiş yıllarda oyun geliştiricileri oyunların içine marka ya da logoların yer alması için işletmelere ödeme yaparken, günümüzde reklam ajansları ve oyun tasarımcıları birlikte çalışmakta ve ajanslar, oyun ile ürün yerleştirme ve reklamları bir araya getirecek tasarımların oluşturulmasında etkin rol almaktadırlar. [3]




[1]Gonca Telli Yamamoto, “Oyun, İnternet, Advergame ve Mobil Oyun”, Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, Sayı.3, 2009, s. 20
[2]Duygu Dumanlı ,“Eğlence Pazarlaması Çerçevesinde Marka Bilinirliği: Türkiye’den Bir Örnek Uygulama”, İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler ve Sanat Dergisi, Yıl.11, Sayı.40, Bahar, 2012, s. 4
[3] Betül Özkaya, “Reklam Aracı Olarak Advergaming”, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, Sayı.2, Cilt.29, 2010, ss.455-478.,


FATİH BİLİCİ
bilicifa@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder