OYUNLAR ÜZERİNDEN PAZARLAMA (ADVERGAMING)
İnternet gibi alternatif reklam alanlarının
değer kazandığı günümüzde advergaming yepyeni bir pazarlama ve reklam yöntemi olmuştur.
Reklam ve oyun kavramlarını birleştiren advergaming, hedef kitleye reklam mesajlarını
oyunun içinde sunarak iletmek için interaktif oyun teknolojilerinin kullanılması
olarak tanımlanmaktadır.[1]
Firmalar
ve markalar dijital teknolojilerde meydana gelen değişimlerden çeşitli amaçlara
ulaşabilmek için yararlanmaktadırlar. Markalar var olan hedef kitlelerinde kendi
markalarına karşı olumlu marka çağrışımları oluşturmak, satın alma tercihlerinde
ilk sırada yer almak amacıyla, potansiyel
hedef kitlelerini eğlendirirken dikkatini çekerek marka bilinirliği oluşturmak amacıyla
dijital teknolojilerden yararlanmaktadırlar. Advergaming ise, firma ve marka ile
tüketiciler arasında interaktif iletişim ve pazarlama alanına hizmet veren, kurumun
pazarlama stratejilerine uygun içerikli mesajlarla marka bilinirliğini artırmak
amacıyla oluşturulan bir pazarlama türüdür. [2]
Oyunlar
üzerinde pazarlama uygulamalarında, oyun içine reklam mesajları konumlandırılmış
ya çevrimiçi oyunlardan ya da çevrim dışı video oyunlarından oluşabilir. Reklamların
oyunlarla iç içe geçmiş bir tarzda sanal ortamın aktif izleyicilerini kuşatması
oldukça yenidir. Advergaming uygulamalarına ait ilk denemeler, 1980’lerin çevrimiçi
çoklu oyunlarında oyun içine marka ya da ürün yerleştirme biçiminde yapılmıştır.
Markaların ilk yer aldığı advergaming uygulamaları, Domino’s Pizza’nın 1989 yılında
ortaya çıkardığı Avoid the Noid oyunu ve 7-Up’ın 1993 yılında etkinleştirdiği Cool
Spot oyunudur. Daha sonra işletmeler özel oyun siteleri üzerinden hedef kitlelerine
ulaştıkları advergaming uygulamalarıyla hem tüketici verilerini toplamaya hem ürünlerin
ve hem de markaların reklamını yapmaya başlamışlardır. Son yıllarda kurum ve markaların
kendi web siteleri, kurumun oyun için oluşturduğu özel web sitesi, oyunla ilgili
forum sitelerinde yer alan ve elektronik posta yoluyla yayılan çevrimiçi advergaming
uygulamalarına rastlanmaktadır. Söz konusu oyunlar, çeşitli işletmelerin sadece
kendi markaları ya da destekleyici olan birden fazla markanın reklamını yerleştirdikleri
advergaming uygulamaları olarak dikkat çekmektedir. Günümüzde Toyota, Coca Cola,
Burger King, Mc Donald’s, Nokia, Turkcell gibi pek çok küresel marka tarafından
bu uygulamalar kullanılmaktadır. Ayrıca geçmiş yıllarda oyun geliştiricileri oyunların
içine marka ya da logoların yer alması için işletmelere ödeme yaparken, günümüzde
reklam ajansları ve oyun tasarımcıları birlikte çalışmakta ve ajanslar, oyun ile
ürün yerleştirme ve reklamları bir araya getirecek tasarımların oluşturulmasında
etkin rol almaktadırlar. [3]
[1]Gonca Telli Yamamoto,
“Oyun, İnternet, Advergame ve Mobil Oyun”, Pazarlama
ve İletişim Kültürü Dergisi, Sayı.3, 2009, s. 20
[2]Duygu Dumanlı ,“Eğlence
Pazarlaması Çerçevesinde Marka Bilinirliği: Türkiye’den Bir Örnek Uygulama”, İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal
Bilimler ve Sanat Dergisi, Yıl.11, Sayı.40, Bahar,
2012, s. 4
[3] Betül Özkaya, “Reklam Aracı
Olarak Advergaming”, Marmara
Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, Sayı.2, Cilt.29, 2010, ss.455-478.,
FATİH BİLİCİ
bilicifa@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder