İlişkisel
pazarlama kavramı ise ilk defa Berry tarafından 1983’teki çalışmasında kullanılmıştır.
Bu çalışmada ilişkisel pazarlama, “çoklu hizmet organizasyonlarında müşteri ilişkilerinin
oluşturulması, sürdürülmesi ve geliştirilmesi” olarak tanımlanmıştır.[1] İlişkisel
pazarlama; bir işletmenin, mal tedarikçileri, hizmet tedarikçileri, rakipler, kar
amacı olmayan kurumlar, kamu kuruluşları, son kullanıcıları, aracı müşterileri,
işlevsel bölümler, işletme iş görenleri ve işletme birimlerinden biri veya birkaçı
ile iyi ilişkiler kurabilmesi, geliştirebilmesi ve bu ilişkileri koruyabilmek doğrultusunda
gerçekleştirdiği bütün pazarlama faaliyetlerini kapsar. [2]
İlişkisel
pazarlama, genelde hizmet ve sanayi malları üreten işletmelerde, müşteri sadakatini
arttırmak ve işletmenin mevcut müşterilerinden iş veya sipariş almak için tasarlanan
bir pazarlama yönetimidir. Belirli kişi/kurum için tutum veya davranış oluşturma,
yaratma ve bunu devam ettirmek veya bu kişi/kurum hakkındaki düşünce, tutum ve davranışları
değiştirmek için yürütülen çeşitli faaliyetler dizisidir. [3]
İlişkisel
pazarlama işletmenin rakibi olan işletmeler tarafından taklit edilemeyecek ve sürdürülebilir
rekabet üstünlüğü sağlayan müşteriler ile eşsiz ilişkilere sahip olmasını sağlamaktadır.[4]
İlişkisel
pazarlamanın amaçları şunlardır:[5]
•
Birbirleriyle uzun dönemli ilişkide bulunan işletmelerin en önemli amaçlarından
birincisi, faaliyet gösterdikleri sektördeki gelişmeleri kontrol etmektir.
•
Alıcı ile satıcının birbirleriyle uzun süreli ilişkiler kurmalarının bir amacı da;
yeni pazarlar, ürünler/hizmetler, teknolojik gelişmeler ve örgütsel süreçler hakkında
birbirlerinden yeni bilgiler öğrenmektir.
•
Alıcı ile satıcı dağıtım kanalındaki işlem maliyetlerini azaltmak ve verimliliklerini
artırmak için uzun süreli işbirliği yaparlar.
•
Alıcı ile satıcı arasındaki uzun süreli ilişkilerin bir diğer amacı da pazardaki
kontrol edilebilir değişkenleri kontrol edebilmek, bu değişkenlerde olabilecek değişiklikleri
tahmin etmek, pazardaki belirsizlikleri en aza indirgemek amacıyla gerçekleştirilir.
İlişkisel
pazarlamanın işletmede uygulanabilir olması için gerekli şartlar aşağıdaki şekilde
sıralanabilir: [6]
-
Müşteri hedef kitlesinin iyi bir şekilde tanımlanması,
-Tüm
müşterilerin farklı özelliklerinin belirlenip, barklı ihtiyaçlara yönelik pazar
bölümlendirmesinin yapılması,
-
Müşterilerle birebir, yakın ve sürekli iletişim kurulması,
-İşletmenin
müşteri merkezli anlayışının olması ve müşterilere kişisel üretim yapılabilmesi
sağlanmalıdır.
İlişkisel
pazarlama, müşterilerin ürün ve hizmet satın aldıkları işletmenin ürünlerinden elde
ettikleri tatmini, müşteri bağlılığını arttırmaktadır. İlişkisel pazarlama yalnızca
müşteri bağlılığı felsefesi desteklendiğinde ve tüm şirketçe benimsendiğinde etkili
bir şekilde uygulanabilmektedir.[7]
[1] Leonard L. Berry , “Relationship
Marketing of Services – Growing İnterest, Emerging Perspectives”, Journal of The Academy of Marketing Science,
Vol.23, No.4, 1995, s. 236.
[2] Şenol Hacıefendioğlu - Nil
Çolular, “İlişkisel Pazarlamada Güven Unsuru ve Otel İşletmelerinde Uygulama”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 2008 / 2, s. 108
[3] Erdoğan Taşkın, Müşteri İlişkileri Eğitimi, Kazancı
Kitap Tic.İşletme Eğitim Dizisi:2, İstanbul, 1997 s. 198
[4] Uta Jütter - Hans Peter Weheli,
“Relationship Marketing From a Value System Perspective”, İnternational Journal of Service Industry Managament, Vol.5, No:5,
1994, s. 55
[5] Müberra
Yurdakul, “İlişkisel Pazarlama Anlayışında Müşteri Sadakati Olgusunun Ayrıntılı
Bir Şekilde Analizi”, Dumlupınar
Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 17, Nisan, 2007,s. 272
[6] Don Peppers, Martha Rogers,
“The Profits are in The Mail”, Sales and
Marketing Management, 1999, s.153
[7] Cheng Lu Wang, “Guanxi Vs.
Relationsip Marketing”, Industrial
Marketing Management, Vol.36, No.
1, 2005, ss. 81-86.
FATİH BİLİCİ
bilicifa@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder