Gerilla
pazarlaması özellikle KOBİ niteliğindeki işletmelerin küçük, periyodik ve şaşırtıcı
hamlelerle, rakiplerini demoralize etmesine dayanan, hızlı hareket yeteneği gerektiren
ve yaratıcılık ile hayal gücünden geniş ölçüde faydalanan bir pazarlama tekniğidir.
İşletmeler gerilla pazarlaması çabaları aracılığıyla olabildiğince dinamik, tüketici
ihtiyaçlarına cevap verebilen ve değişikliklere kolaylıkla adapte olabilen bir pazarlama
yönetimi oluşturmayı hedeflemektedir.[1]
Gerilla
pazarlaması, temelinde yaratıcılık ve hayal gücünün olduğu ve hızlı hareket kabiliyeti
gerektiren bir pazarlama tekniğidir. Gerilla pazarlaması; özellikle küçük ve orta
ölçekli işletmelerin küçük, periyodik ama şaşırtıcı ataklarla, piyasadaki diğer
rakiplerini demoralize edip piyasalarda bir yer edinmesi prensibine dayanmaktadır.[2] Gerilla
pazarlama örneği aşağıdaki şekil 1’de gösterilmiştir.
Kaynak: http://www.creativeguerrillamarketing.com/advertising/42-adverts-that-break-the-4th-wall/
, Erişim Tarihi: 25.12.2015
Şekil 1’ yer alan gerilla pazarlama
örneğinde, hedef kitle beklemediği bir anda, kendisine firmayı, markayı, ürünü
veya hizmeti çağrıştıran bir reklam mesajıyla karşı karşıya kalmaktadır. Bu
şekilde tüketiciler, ucuz reklam maliyetleriyle ürüne çekilebilmektedirler.
Günümüzde gün geçtikçe artan ürün çeşitliliği ve ürün ve hizmetlerin
giderek birbirlerine daha çok benzemesi, işletmelerin karlılıklarını olumsuz yönde
etkilemektedir. Diğer yandan sürekli değişimin beraberinde getirdiği ekonomik belirsizlik,
işletme bütçelerinde oldukça önemli bir paya sahip olan pazarlama faaliyetlerinin
sonuçlarını hesaplamayı çok daha önemli hale getirmiştir. Bu durumda işletmeler,
pazarlama faaliyetlerini oluştururken farklı, yenilikçi, etkili ve daha az maliyetli
stratejilerin arayışı içine girmiştir. Bu noktada gerilla pazarlaması birçok açıdan
geleneksel pazarlamaya benzemesine rağmen amaçlara ulaşmada izlenecek yollar ve
kullanılacak teknikler bakımından geleneksel pazarlamadan farklılıklar göstermekte
ve kullanıcılarına önemli üstünlükler sunmaktadır. Gerilla pazarlamasını geleneksel
pazarlamadan ayıran diğer özelliklerin bir kısmı Tablo 1’de gösterilmiştir. [3]
Geleneksel Pazarlama
|
Gerilla Pazarlaması
|
|
Belirleyici Gücü
|
İşletmenin Ekonomik Güç ve Olanakları
|
Hayal Gücü, Zaman, Enerji ve Yeni Fikirler
|
Değerlendirme Aracı
|
Satış Rakamları veya Satış Hacimleri
|
Kar esastır ve Faaliyetler Karlılık ile
Değerlendirilir
|
Büyüme Aracı
|
Yeni
Müşteriler Bulmak Suretiyle
Doğrusal Olarak Büyüme
|
Eski Müşterilerle Daha Çok İlişki Kurmak
ve Onlar
Aracılığıyla Yeni Müşterilere
Ulaşarak Geometrik Olarak Büyüme
|
Teknolojiye Bakış
Açısı
|
Teknoloji Kullanımı Pahalı, Karmaşık ve
Sınırlı İmkânları
Olan Bir Faktördür
|
Teknoloji Kullanımı Daha Kolay Ucuz ve
İşletmeye Güç Kazandırabilecek Bir
Faktördür
|
Rekabete Bakış Açısı
|
Sürekli
Olarak Rekabette Başarı
Sağlayacak Fırsatlar Arayışı İçindedir
|
Rekabeti Geçici Bir Süre Unutarak, Rakip
İşletmelerle İşbirliği Sağlamak
Suretiyle
Yeni
Fırsatlar Üzerinde Durur
|
Reklam
Mecralarının
Seçimi
|
Oldukça Yüksek Ücretler Karşılığında
Geleneksel Mecralar Tercih Edilir.
|
Bilinenin
Dışında İnsan Vücudu, Evcil
Hayvanlar ve Televizyon
Monte Edilmiş
Tişört Gibi Haber Değeri de Olan
Mecralar
Kullanılmak Suretiyle Çok Daha Ucuza
Tüketicinin İlgisi Çekilir.
|
Kaynak:
Canan Ay ve Aylin Ünal, “Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler
İçin Yeni Bir Pazarlama Anlayışı: Gerilla Pazarlaması”, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yönetim ve Ekonomi
Dergisi, Cilt 9, Sayı 1-2, 2002, s.83.
Tablo 1‘de geleneksel pazarlama ve
gerilla pazarlama arasında farklar yer almaktadır. Geleneksel pazarlama ve
gerilla pazarlama arasındaki temel farklar gerilla pazarlamanın daha fazla
hayal gücü gerektirmesi, daha düşük maliyetlerle yapılması ve daha beklenmedik
anlarda tüketicilerin karşısına çıkması şeklindedir.
[1]Sinan Nardallı, “Gerilla
Pazarlaması ve Uygulamadaki Bazı Örnekleri”, Celal Bayar Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt:16, Sayı:2, 2009, s. 107.
[2]Tek, 1997, a.g.e. , s. 109.
[3] Canan Ay - Aylin Ünal, , “Küçük
ve Orta Ölçekli İşletmeler İçin Yeni Bir Pazarlama Anlayışı: Gerilla
Pazarlaması”, Celal Bayar Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Cilt 9, Sayı 1-2,
Manisa, 2002, ss. 82-83
FATİH BİLİCİ
bilicifa@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder