21 Aralık 2015 Pazartesi

GERİLLA PAZARLAMA NEDİR ?

Gerilla pazarlaması özellikle KOBİ niteliğindeki işletmelerin küçük, periyodik ve şaşırtıcı hamlelerle, rakiplerini demoralize etmesine dayanan, hızlı hareket yeteneği gerektiren ve yaratıcılık ile hayal gücünden geniş ölçüde faydalanan bir pazarlama tekniğidir. İşletmeler gerilla pazarlaması çabaları aracılığıyla olabildiğince dinamik, tüketici ihtiyaçlarına cevap verebilen ve değişikliklere kolaylıkla adapte olabilen bir pazarlama yönetimi oluşturmayı hedeflemektedir.[1]


Gerilla pazarlaması, temelinde yaratıcılık ve hayal gücünün olduğu ve hızlı hareket kabiliyeti gerektiren bir pazarlama tekniğidir. Gerilla pazarlaması; özellikle küçük ve orta ölçekli işletmelerin küçük, periyodik ama şaşırtıcı ataklarla, piyasadaki diğer rakiplerini demoralize edip piyasalarda bir yer edinmesi prensibine dayanmaktadır.[2] Gerilla pazarlama örneği aşağıdaki şekil 1’de gösterilmiştir.

Şekil 1: Mondo Makarna ve Mcdonald’s Gerilla Pazarlama Örnekleri
Kaynak: http://www.creativeguerrillamarketing.com/advertising/42-adverts-that-break-the-4th-wall/ , Erişim Tarihi: 25.12.2015
Şekil 1’ yer alan gerilla pazarlama örneğinde, hedef kitle beklemediği bir anda, kendisine firmayı, markayı, ürünü veya hizmeti çağrıştıran bir reklam mesajıyla karşı karşıya kalmaktadır. Bu şekilde tüketiciler, ucuz reklam maliyetleriyle ürüne çekilebilmektedirler.
Günümüzde gün geçtikçe artan ürün çeşitliliği ve ürün ve hizmetlerin giderek birbirlerine daha çok benzemesi, işletmelerin karlılıklarını olumsuz yönde etkilemektedir. Diğer yandan sürekli değişimin beraberinde getirdiği ekonomik belirsizlik, işletme bütçelerinde oldukça önemli bir paya sahip olan pazarlama faaliyetlerinin sonuçlarını hesaplamayı çok daha önemli hale getirmiştir. Bu durumda işletmeler, pazarlama faaliyetlerini oluştururken farklı, yenilikçi, etkili ve daha az maliyetli stratejilerin arayışı içine girmiştir. Bu noktada gerilla pazarlaması birçok açıdan geleneksel pazarlamaya benzemesine rağmen amaçlara ulaşmada izlenecek yollar ve kullanılacak teknikler bakımından geleneksel pazarlamadan farklılıklar göstermekte ve kullanıcılarına önemli üstünlükler sunmaktadır. Gerilla pazarlamasını geleneksel pazarlamadan ayıran diğer özelliklerin bir kısmı Tablo 1’de gösterilmiştir. [3]
Tablo 1: Geleneksel Pazarlama Ve Gerilla Pazarlama Karşılaştırması

Geleneksel Pazarlama
Gerilla Pazarlaması
Belirleyici Gücü
İşletmenin Ekonomik Güç ve Olanakla
Hayal Gücü, Zaman, Enerji ve Yeni Fikirler
Değerlendirme Aracı
Satış Rakamla veya Satış Hacimleri
Kar esastır ve Faaliyetler Karlılık ile
Değerlendirilir

Büyüme Aracı
Yeni Müşteriler Bulmak Suretiyle
Drusal Olarak Büyüme
Eski Müşterilerle Daha Çok İlişki Kurmak
ve Onlar Aracılığıyla Yeni Müşterilere
Ulaşarak Geometrik Olarak Büyüme

Teknolojiye Bakış
Açısı
Teknoloji Kullanımı Paha, Karmaşık ve
Sınırlı İmkânları Olan Bir Faktördür
Teknoloji Kullanımı Daha Kolay Ucuz ve
İşletmeye Güç Kazandırabilecek Bir
Faktördür

Rekabete Bakış Açısı
Sürekli Olarak Rekabette Başarı
Sağlayacak Fırsatlar Arayışı İçindedir
Rekabeti Geçici Bir Süre Unutarak, Rakip
İşletmelerle İşbirliği Sağlamak Suretiyle
Yeni Fırsatlar Üzerinde Durur

Reklam Mecralarının Seçimi
Oldukça Yüksek Ücretler Karşılığında
Geleneksel Mecralar Tercih Edilir.
Bilinenin Dışında İnsan Vücudu,   Evcil
Hayvanlar ve Televizyon Monte Edilmiş
Tişört Gibi Haber Değeri de Olan Mecralar Kullanılmak Suretiyle Çok Daha Ucuza Tüketicinin İlgisi Çekilir.

Kaynak: Canan Ay ve Aylin Ünal, “Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler İçin Yeni Bir Pazarlama Anlayışı: Gerilla Pazarlaması”, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Cilt 9, Sayı 1-2, 2002, s.83.
Tablo 1‘de geleneksel pazarlama ve gerilla pazarlama arasında farklar yer almaktadır. Geleneksel pazarlama ve gerilla pazarlama arasındaki temel farklar gerilla pazarlamanın daha fazla hayal gücü gerektirmesi, daha düşük maliyetlerle yapılması ve daha beklenmedik anlarda tüketicilerin karşısına çıkması şeklindedir.




[1]Sinan Nardallı, “Gerilla Pazarlaması ve Uygulamadaki Bazı Örnekleri”, Celal Bayar Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt:16, Sayı:2, 2009, s. 107.
[2]Tek, 1997, a.g.e. , s. 109.
[3] Canan Ay - Aylin Ünal, , “Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler İçin Yeni Bir Pazarlama Anlayışı: Gerilla Pazarlaması”, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Cilt 9, Sayı 1-2, Manisa, 2002,  ss. 82-83

FATİH BİLİCİ
bilicifa@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder