21 Aralık 2015 Pazartesi

VİRAL PAZARLAMA NEDİR ?

Viral pazarlama, internet ortamında kişilerin bir pazarlama mesajını diğer insanlara aktarmalarını teşvik eden strateji olarak tanımlanmaktadır. Viral pazarlama, işletmeler tarafından sunulan ürünler ve hizmetler hakkında bir vızıltı veya söylenti yaratmanın en etkili ve maliyet etkin yöntemlerinden de biridir ve etkili ve teşvik edici mesajların İnternet ortamında yayılmasını sağlayarak, bir pazarlama mesajını başkalarına göndermek için özendirme stratejisidir. Temel olarak internet üzerinden gerçekleştirilen viral pazarlama, ağızdan ağıza pazarlamanın teknolojik boyutu olarak da tanımlanabilir. [1]
Viral pazarlama internet üzerinde ilk olarak e-postalar yoluyla ortaya çıkmıştır. Bu iletişim stratejisini internet üzerinde uygulayan ilk şirket Hotmail’dir. Girişimci sermaye şirketi  “Draper Fisher Jurverston (DFJ)” ilk ücretsiz e-posta hizmeti www.hotmail.com’u oluşturmuştur. “Java Soft Incorporation” firmasından, Sabeer Bhatia ve Jack Smith isimli kişiler, “DFJ” şirketine bir fikirle başvurmuş ve Tim Draper’e, her gönderilen hotmail e-postasının alt kısmına bir reklam mesajı eklemeyi önermişlerdir. Her gönderilen ücretsiz hotmail mesajı, mesaj alıcısını, akrabalarına ve tanıdıklarına aldığı mesajı aktarma karşılığında ücretsiz e-posta edinmeye teşvik etmiştir. 1997 yılında Hotmail dünyada 10 milyon kullanıcıya ulaşmıştır. Aynı yıl Microsoft firması, Hotmail’i 400 milyon dolara satın almıştır.[2]

Viral pazarlama bazı avantaj ve dezavantajlara sahiptir, Viral pazarlama geleneksel reklam ve geleneksel ağızdan ağıza pazarlamaya kıyasla kalabalık içerisinden sıyrılma konusunda daha başarılıdır.[3] Viral pazarlama çalışmaları genellikle uygun maliyetlidir ve mesajın içeriği hızlı ve sık sık değiştirilebilmektedir. Bunun yanı sıra, başarılı bir viral pazarlama, pazara ve hedefe de birden ulaşabilir. Viral pazarlama sadece marka bilinirliğini arttırmamaktadır, bununla birlikte doğrudan satışı da motive etmektedir. [4] Dezavantaj olarak ise, çoğu insan bu pazarlama çabalarını sıklıkla istenmeyen mesajlar veya istekler olarak kabul etmekte ve bu tarz e-posta mesajlarını rahatsız edici telefonla satış pazarlaması tarzında aramalar olarak algılamaktadır. Bundan dolayı az veya hiç değeri olmayan ticari mesaj olarak tanımlanan istenmeyen tarzda mailler bilgisayarlarda kurulu filtre programları tarafından engellenmektedir. [5] Viral pazarlamanın en büyük dezavantajı ise mesajlar üzerindeki kontrol boşluğudur. [6]




[1] Metin Argan - Mehpare Tokay Argan, “Viral Pazarlama veya İnternet Üzerinde Ağızdan Ağıza Reklam: Kuramsal Bir Çerçeve”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2006,  s.233.
[2] John Robert Skrob,  “Open Source and Viral Marketing”, Austria: University of Applied Science Kufstein, 2005, s.5.
[3] Petya Eckler - Shelly Rodgers, “Viral Marketing on The Internet”, International Encyclopedia of Marketing, Vol. 4, 2010, s. 4.
[4] John Eaton, “E-Word-of Mouth Marketing”, University of Arizona,  Houghton Mifflin Company, Boston, 2008, s. 5
[5] Eaton, a.g.e. ,s.6.
[6] Danilo Cruz - Chris Fill, Evaluating Viral Marketing: İsolating The Key Criteria, Marketing İntelligence and Planning,  Vol.26, No. 7, 2008, ss.743-758

FATİH BİLİCİ
bilicifa@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder