Arttırılmış Gerçeklik uygulamaları öğrencilerin
hayal gücünün ve yaratıcılıklarının gelişmesine destek olarak, öğrencilerin gerçek
dünyayla ilgili algılarını ve gerçek dünya ile olan etkileşimini artırarak öğrenme
düzeyinde eğlenceli bir öğrenme şekli sunmaktadır.
Artırılmış gerçeklik uygulamalarında görsel
nesnelerin 3 boyutlu kullanılması öğrencilerin ilgilerini çekerek öğrenmeye ve derse
katılımlarını artırmakta ve onları motive etmektedir. Ayrıca,
konular üzerinde farklı bakış açıları edinmelerine destek olmaktadır.[1]
Öğrencilerin gerçek dünyada
yapılması kolay olmayan deneyleri, anlatılması karmaşık ve maliyeti yüksek olabilecek
olan konuları öğretmeye yardımcı olmaktadır. Astronomi, coğrafya, kimya, fizik,
geometri, İngilizce eğitimi, muhasebe eğitimi vb. konuların sunulmasında gerçekçi
bir benzetim ortamı sunmaktadır ve öğrenmeye destek olmaktadır.[2]
Artırılmış gerçeklik uygulamalarının
eğitim alanında yaygın olarak kullanılmaktadır.
Artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitim ve öğrenimde kullanım amaçlarını
aşağıdaki başlıklarda toplanmıştır: [3]
·
Müfredat Tamamlayıcı ve Destekleyici Olarak,
·
Rehberlik ve Tanıtım Amaçlı,
·
Eğitici Oyunlarda,
·
Eğitim Gezilerinde,
·
Alıştırmalarda,
Literatürde artırılmış gerçeklik uygulamalarının
muhasebe, fizik ve geometri derslerinde sıklıkla kullanıldığı görülmektedir.
Şu anda Türkiye’de de var olan “ Fatih Projesi
(Fırsatları Artırma Teknolojiyi İyileştirme Hareketi)
kapsamında artırılmış gerçeklik uygulamalarına önem verilmektedir. Fatih projesi,
okullarımızda teknolojiyi iyileştirme ve teknolojinin öğrenme-öğretme sürecinde
daha etkin kullanımı amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yürütülmekte, Ulaştırma
Bakanlığı tarafından da desteklenmektedir. Proje beş ana bileşenden oluşmaktadır.
Bu bileşenler şöyle sıralanabilir: Donanım ve yazılım altyapısının sağlanması, eğitsel
e-içeriğin sağlanması ve yönetilmesi, öğretim programlarında etkin BT kullanımı,
öğretmenlerin hizmet içi eğitimi ve bilinçli, güvenli, yönetilebilir ve ölçülebilir
BT kullanımının sağlanması. Tüm yönleriyle “Fatih” projesi Türk milli eğitim sistemi
içerisinde dijital bir devrimi gerçekleştirebilecek düzeyde bir proje olarak değerlendirilebilir.
Dolayısıyla böyle büyük bir projede arttırılmış gerçeklik uygulamalarının sağladığı
faydalardan yararlanılması projenin değerinin daha da artmasına neden olabilir.
Arttırılmış gerçeklik ile desteklenen öğrenme ortamlarının sağladığı eğitsel faydalardan
bazıları ana hatlarıyla şöyle sıralanabilir: [4]
·
Sanal ortamda edinilen
bilgi ve becerilerin gerçek çevreye aktarılmasında etkin bir rol oynaması [5],
·
Öğrencilerin deneyimlerini
artırması[6]
·
Öğrencilerin
ilgilerini ve öğrenme isteklerini artırması[7] ,
·
Öğrenme materyallerini
öğrenme durumuna göre uyarlanabilir kılma,
·
Öğrencilerin
motivasyonlarını artırma ve öğrenmeye isteklendirme[8],
·
Öğrenci materyal etkileşimini
ve bireysel öğrenmeyi destekleme ve Öğrenmede
kalıcılığı arttırma.
·
Gerçek
çevreye sanal nesneleri eklediği için ekonomik açıdan tasarruflu bir öğretme
süreci sağlaması [10],
·
Artırılmış
gerçeklik ortamında yapılan deneylerin etkileşimli ve eş zamanlı olması
nedeniyle, öğrenciler daha çok düşünüp, daha çok tartışıp daha farklı fikirlere
ulaşabilmektedirler, bu özeliğiyle öğrenmede kalıcılığı sağlamaktadır.[11]
[1] Lucinda Kerawalla
v.dğr., “Making It Real:
Exploring The Potential of
Augmented Reality for Teaching Primary School Science”, Virtual
Reality, Vol.10, No.12, 2006, ss. 163-174.
[2] Breth Shelton v.dğr, "Using Augmented Reality for
Teaching Earthsun Relationship to Undergraduate Geography Students”, International Augmented Reality Toolkit
Workshop, Darmstadt, Germany: IEEE, Vol.1, No.4, 2002, s. 2.
[3]H. Hakan Çetinkaya - Muammer
Akçay, “Eğitim Ortamlarında Arttırılmış Gerçeklik Uygulamaları”, Http://Ab.Org.Tr/Ab13/Bildiri/114.Pdf , Erişim Tarihi 05.12.2014, s.3.
[4] Selami Eryılmaz - Çelebi
Uluyol, “Arttırılmış Gerçeklik ve Eğitimde Kullanımı”, 6th International Computer and Instructional Technologies Symposium,
ICITS2012, 2012, Gaziantep.
[5] John Quarles v.dğr., “A Mixed
Reality Approach for Merging Abstract and Concrete Knowledge”, In Virtual Reality Conference, 2008,
Mart, s. 28.
[6] Matt Adcock - Matthew Hutchins
- Chris Gunn, “Haptic Collaboration with Augmented Reality”, SIGGRAPH, 2004.
[7] Charles Hughes v.dğr., “Augmenting
Museum Experiences With Mixed Reality”, In
Proceedings of KSCE, 2004, s.22.
[8] Xiangyu Wang - Dunston Philip,
a.g.m. , s. 365
[9] Robert Gagne v.dğr., Principles of Instructional Design,
Harcourt Brace Jovanovich College Publishers,1992, s.30.
[10] Eric Woods v.dğr., “Augmenting
The Science Centre and Museum Experience”, In
Proceedings of the 2nd International Conference on Computer Graphics and Interactive
Techniques in Australasia and South East Asia, Haziran 2004 s. 233.
[11] Brett E. Shelton - Nicholas R.
Hedley, “Using Augmented Reality for Teaching Earth-Sun Relationships to
Undergraduate Geography Students In Augmented Reality Toolkit”, The First IEEE International Workshop,
2002, s.8.
YAZAR:
FATİH BİLİCİ
bilicifa@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder