21 Aralık 2015 Pazartesi

GELENEKSEL REKLAMCILIK ANLAYIŞI, REKLAM KAVRAMI, REKLAMIN FONKSİYONLARI VE REKLAM TÜRLERİ

1.     GELENEKSEL REKLAMCILIK ANLAYIŞI

Bu bölümde ürün veya hizmetin üreticisiyle, tüketicisi arasındaki en önemli pazarlama iletişimi olan reklam kavramı fonksiyonları, türleri ve ana hatlarıyla incelenecektir.

2.1.                REKLAM KAVRAMI

Reklamın standart tanımının altı öğesi bulunmaktadır. Öncelikle, reklamcılık iletişimin reklam veren tarafından para ödenerek yapılan bir biçimidir. İkinci olarak sadece mesaj için para ödenmez, reklamı veren kişi de reklamda açıkça belirtilmektedir. Bazı reklamların amacı sadece hedef kitleyi firmanın varlığından haberdar etmek olsa da, reklam tüketiciyi satın almaya ikna etmek amacıyla çalışmaktadır. Reklam mesajı, iletişim araçları kullanılarak hedef kitleye iletilmektedir ve böylece büyük kitlelere ulaşmak hedeflenmektedir. Son olarak, reklam bir kitle iletişim yöntemi olduğundan kişisel olmayan bir iletişim şekli olarak değerlendirilmektedir.[1]
Reklamın geniş bir kitleye seslenmesi mesajın, çok sayıda insana aynı anda ulaşması anlamına gelir. Hedef kitlenin birbirinden farklı özelliklere sahip olması ise, hedef kitleyi oluşturan kişi ve grupların demografik, ekonomik ve sosyo-psikolojik yönden ayrıntıda aynı yapıda olmayıp farklı yapılarda olmasını ifade eder.[2]

2.2.                REKLAMIN FONKSİYONLARI

Reklamın bilgilendirme, ikna etme, hatırlatma, değer katma ve işletmenin diğer amaçlarına yardımcı olmak şeklinde beş temel fonksiyonu bulunmaktadır.

2.2.1.       Bilgilendirme

Reklamlarda temel amaç hedef tüketicilerin bilgilendirilmesi ve ürünü tanımasıdır. Bilgilendirme fonksiyonunda reklam, tüketicide var olan arzu, istek ve ihtiyaçları hissettirmekte ve farkındalık oluşturma amacı gütmektedir. Bilgilendirme fonksiyonunda reklamlar genellikle ürünlerin pazara giriş dönemlerinde kullanılırlar.[3]

2.2.2.       İkna Etme

Reklamdan bir satış tekniği olarak beklenen, bir mal veya hizmetin satışını kolaylaştırmak veya bir düşüncenin toplum tarafından benimsenmesine yardımcı olmaktır. İnsanlar temel ihtiyaçlarını karşıladıktan sonra tembelleşmeye yatkındırlar. Yaşam kalitelerini artırmak ve dileklerini gerçekleştirebilmek için insanların ikna edilmeleri gerekmektedir. Bu da ikna edebilme özelliği sayesinde reklamlarla sağlanmaktadır. Bu fonksiyon birincil talebi yaratmaya yönelik olabileceği gibi rekabetin fazla olduğu ortamlarda çoğunlukla seçici talep oluşturmayı amaçlar. Marka tercihi geliştirme, marka alışkanlıklarını değiştirmeye yöneltme, tüketicinin ürün algılamasını değiştirme, ürün ve hizmetleri denemeyi sağlama ve satış ziyaretlerinin kabul edilmesine ikna etme gibi etkinlikleri içerir.[4]

2.2.3.       Hatırlatma

Reklam, reklamı yapılan markanın tüketicinin zihninde canlı olarak kalmasını sağlar ve o mala ihtiyaç duyulduğunda, geçmişteki reklamın etkisiyle, o markanın satın alınacak marka adayı olarak tüketicinin aklında yer etmesine olanak sağlar. Ayrıca reklam, yakın zamanda bir markayı satın almamış olan hedef kitleye onun varlığını ve özelliklerini hatırlatarak, marka değiştirme yolunda etkili olur.[5]
Reklamlardaki, anneler günü, babalar günü, sevgililer günü, öğretmenler günü ve benzeri özel günlerin hatırlatılmasıyla ilgili yapılan çağrılar da reklamın bu fonksiyonunun kapsamına dâhildir.[6]

2.2.4.       Değer Katma

Reklamların diğer bir fonksiyonu da markaya değer eklemek ya da değer yüklemek olarak tanımlanabilir. Çoğu kez reklamın bu fonksiyonu, "marka değeri" kavramıyla karıştırılabilmektedir. Aslında ikisi arasında dolaylı bir bağ olmakla birlikte, reklamların markaya değer yüklemesi, markanın birlikte anılmak istediği yönlerin veya meziyetlerin yine reklamlar yoluyla marka ile bağdaştırılması süreci olarak tanımlanabilir. Örneğin, çevreye saygılı, yenilikçi, en yüksek teknolojiye sahip olan gibi değerler bir marka ile ilgili en kolay ve kalıcı olarak ancak reklamlar yoluyla ilintilendirilebilir. Bunun aksine marka değeri kavramı, yine yukarıda açıklanan değerlerin markaya yüklenmesi yoluyla markanın tüketici zihninde oluşan algısal zenginleştirilmiş konumu amaçladığı gibi, bu yolla markanın gerçek ve mali değerinde artış sağlamayı da hedeflemektedir.[7]

2.2.5.       İşletmenin Diğer Amaçlarına Yardımcı Olma

Reklamların marka veya ürünlerin diğer pazarlama iletişimi çabalarını destekleme görevinden de söz etmek gerekir. Bilindiği üzere reklam, pazarlama iletişim yöntemlerinden yalnızca bir tanesidir. Bu yöntemler arasında da halkla ilişkiler, kitle iletişimi ve benzeri farklı araçlar sayılabilir. Reklam mesajları, eğer bütünleşik bir iletişim stratejisi benimsemiş ise, diğer tüm araçlar yardımıyla hedef kitleye iletilen mesajların akılda kalıcı ve sürekli olmasına hizmet edecektir.[8]

2.3.                REKLAM TÜRLERİ

Günden güne yaşanan değişimler reklam sınıflandırmalarını farklılaştırmış ve çeşitlendirmiştir. Teknolojik gelişme ve değişimlerle birlikte reklam ve pazarlamadaki değişimleri incelemeden önce, klasik ve bilinen reklam türleri aşağıda incelenmiştir.

2.3.1.       Reklamı Yapanlar Açısından Reklam

Reklam, üretici, acente ya da hizmet işletmesi tarafından planlanıp uygulanır ve parası ödenir. Reklamı yapanlar açısından reklam üç gruba ayrılır: [9]
 Bunlardan birincisi üretici firma tarafından yapılan reklamlardır. Bunlara genel reklamlar denilebilir. Üretici firmalar ürettikleri ürünün reklamını bütün ülkeye hitap eden kitle iletişim araçlarından yararlanarak yaparlar. Reklamı yapılan ürünün yalnızca kendi mağazalarında satıldığını belirten ya da yalnızca belli bir coğrafi bölgede tüketicilere seslenen ancak kendisi üretici olmayan firmaların tüketicilere yönelik verdikleri reklamlara aracı reklamı (yerel reklam) diyebiliriz. Genel reklam ürün, yerel reklam ise ürünün satıldığı yeri tanıtma amacını güder. Genel reklamı yaptıran firmalar daha çok harcama yaparlar. Fakat birim başına düşen maliyet yerel reklamlardan daha az olabilir. Aracı reklamlarda daha fazla detaya inmek mümkündür. “Hizmet işletmesi reklamları” ise genelde sigorta şirketleri, bankalar gibi ürettikleri hizmetleri hedef tüketicilere tanıtmak için reklam yapan şirketlerdir.

2.3.2.       Hedef Pazar Açısından Reklam

Reklam türlerini ayırt etmenin basit yollarından biri reklam mesajının hedeflediği kitleye göz atmaktır. Burada şöyle bir ayrım yapılabilir: Tüketicileri hedef alan reklam ve diğer alıcıları hedefleyen reklam. Tüketicilerin hedeflendiği reklam, ürün ya da markanın son tüketicisi denilen, ürünü tüketecek kişilerin hedeflendiği reklamlardır. Bu hedef müşteri kitlesi, müşteriler ve potansiyel müşterilerden çok da farklı değildir. Diğer alıcıları hedefleyen reklamlar biçiminde nitelendirilen reklamlar, perakende satıcılar gibi, ticari alıcıların hedeflendiği reklamlardır. Bu hedef kitlede, bireysel alıcılardan ziyade, endüstriyel veya ticari alıcılar söz konusudur.[10]

2.3.3.       Amaçları Açısından Reklam

Amaç açısından reklamlar, birincil ve seçici talep hedefli reklamlar olmak üzere iki temel grupta incelenir. Birincil talep hedefli reklamlar, belli bir ürüne karşı talep oluşturmak ya da mevcut talebi artırma amacına ulaşmaya çalışır. Genelde ürüne karşı talep oluşturmak amacıyla yapılan bu tarz reklamlar, pazara yeni giren ürünlerin tanıtım stratejisi için oldukça önemlidir. Seçici talep hedefli reklamlarda ise ürüne değil, markaya yönelik talep oluşturmak hedeflenir. Ürünün dâhil olduğu pazara talep hâlihazırda vardır ve asıl yapılmak istenen bu pazar içindeki belli bir markaya dikkat çekmektir.[11]

2.3.4.       Aracına Göre Reklamlar

Reklamları sınıflamanın bir diğer yolu, kullanılan medya organına göre sınıflama yoluna gitmektir. Bu şekilde sınıflamada her bir araç reklamcıya farklı fırsat sunar ve buna ek olarak reklamı yapılan ürün ve hizmet hakkında iletilen bilginin farklı anlamlarını da temsil eder. Kullanılan reklam araçları şunlardır:[12]
·         Televizyon
·         Radyo
·         Gazete
·         Poster ve diğer açık alan medyası
·         Sinema
·         İnternet
·         Ortama özel medya
Reklam aracı olarak, ortama özel medya gerilla pazarlamanın bir parçası olan ortama özel medya, umulmadık bir anda belirlenmiş hedef kitleye ulaşmanın yenilikçi bir yoludur. Bir tür reklam olarak adlandırılan ortama özel medya, çevreye ters düşmeyen, çevreye uyan reklamlar olarak da tanımlanır. [13]

2.3.5.       İşlenen Konu Açısından Reklam

İşlenen konu açısından reklamlar iki türlüdür; bunlar doğrudan satışa yönelik reklamlar ve dolaylı olarak satışa yönelik reklamlardır.  Doğrudan satışa yönelik reklamlarda amaç tüketiciyi ürünü hemen almaya yönlendirmektir. Dolaylı satışa yönelik reklamlarda ise ilk amaç tüketicinin ilgisini çekerek olumlu algı bırakmaktır. Olumlu düşünceler geliştikten sonra tüketiciyi ürünü almaya yönlendirme mevcuttur.

2.3.6.       Mesaj Açısından Reklam

Mesaj açısından reklamlar ürün reklamı, kurum reklamı olarak iki kategoriye ayrılır. “Ürün reklamı” denilen reklamlarda belirli bir marka ürünün hedef tüketici tarafından satın alınmasına yönelik mesajlar verilir. Bu tür reklamlar da o marka ürünün pazarda yer alan benzer ürünlere kıyasla kalite, fiyat, kullanım kolaylığı gibi üstünlükleri vurgulanır. “Kurumsal reklamda” ise, üretici firma mesaj içeriğini pazarda daha fazla itibar sağlamak ve bu yolla pazar birimlerinin firmaya karşı olan bağlılıklarını sağlamak doğrultusunda gelişir. Bu tür reklamlarda aynı zamanda tüketici gözünde o firmanın itibarını arttırmaya yönelik mesajlara yer verilir. Örneğin; üretici işletme yeni geliştirdiği kredili satış politikasını reklamlarında işleyebilir. Ayrıca tüm kamunun işletmeyi itibarlı bir işletme olarak görmesini sağlamak için çaba harcayabilir. Örneğin, işletme, çevre kirliliğine karşı ne gibi önlemler aldığını ve çevre kirliliğine karşı ne tür kampanyaları desteklediğini reklamlarında açıklayabilir.  [14]

2.3.7.       Ödeme Açısından Reklam

Hazırlanan reklamın ücreti ya üretici işletme ya aracı işletmeler ya da her ikisi tarafından birlikte ödenir. Reklam ücretini ortaklaşa ödemenin, yatayına ve dikeyine olmak üzere iki yöntemi vardır: Yatayına ortaklaşa ödemede, aynı üretim ya da dağıtım dalındaki bir grup işletme, reklam ücretini aralarında paylaşır. Örneğin; kot üreticileri birlikte büyük bir reklam kampanyası düzenleyebilirler. Bu tür reklamlarda birincil talebi sağlama amacı güdülür. Dikeyine ortaklaşa ödemede; reklam giderleri aynı düzeydeki üreticiler ve aracılar tarafından ortaklaşa ödenir. Bu şekilde planlanan bir reklam kampanyası, üretici ve dağıtım kanallarının diğer üyeleri tarafından ortaklaşa yürütülür. Üretici, hazırladığı reklamı kendi yöresinde kendi adına sunması için aracı kurumuna verir. Reklam ücretinin tamamı ya üretici tarafından ödenir ya da üretici belirlenen bir ölçüde aracıların da ödemeye katılmasına karar verir. Yukarıda anlatılan reklam çeşitleri göz önüne alınarak bir karma da oluşturulabilir. Örneğin; üretici dolaylı davranış ve birinci talep sağlamak üzere yatayına ortaklaşa ödeme şekliyle hazırlattığı reklamını, tüm hedef tüketicilere yöneltebilir.[15]

2.3.8.       Coğrafi Alan Açısından Reklamlar

Coğrafi alan açısından reklamlar, bölgesel veya yerel, ulusal, uluslararası ve küresel reklam olarak dörde ayrılır.
Birçok ülkede olduğu gibi Türkiye’de de yerel medya olarak ifade edilen, sadece belli bir şehir, ilçe ya da bölgeyi kapsayan reklamlar bu gruba girer. Belli bir ürün veya hizmetin sadece o bölgede elde edilebilir olduğu durumlarda da coğrafik alana göre ayrım yapılmaktadır. Bursa Hâkimiyet, Yeni Dönem, Olay gibi gazeteler sadece Bursa’da yayımlanan günlük siyasi gazetelerdir. Bu anlamda incelediğimizde bu gazeteler yerel medya olarak adlandırılan kategoriye dâhildir. Sözü edilen gazetelerde yayımlanan Bursa’da bulunan bir alışveriş merkezinin reklamını ele aldığımızda, bu reklamın yerel bir reklam olduğunu ve sınıflamanın da coğrafik sınıflamaya girdiğini ifade etmek yanlış olmayacaktır.[16]
Belirli bir bölgeden ziyade yurt çapında yapılan reklamlara ulusal reklam adı verilir. Bu tür reklamlar, tüm yurtta birden çok pazarda faaliyet gösteren işletmelerin mal veya hizmetlerinin ülke çapında dağıtımı söz konusu olduğu durumlarda yapılır. Ulusal reklamın amacı, ürüne yönelik bir talep başlatmaktır. Araştırmacılara göre yurt genelinde yayın yapan kanallarda reklamı yapılan markaların tüketici tarafından bilinirliği daha yüksektir. [17]
Uluslararası reklam ise çok uluslu firmaların değişik ülkelerdeki pazarlara girmesiyle reklamda uluslararası boyut kazanmıştır ve uluslararası çaptaki bu işletmelerin değişik ülkelerdeki pazarları hedefleyerek reklam yapmaları da “Uluslararası Reklam” kavramını doğurmuştur.[18]
Global Reklam ise, işletmelerin tüm dünyayı tek bir pazar olarak kabul etmeleri ve hazırladıkları reklam kampanyalarını yaklaşık aynı tarihlerde ve aynı şekilde global çapta uygulamalarıdır. Global reklamın amacı benzersiz uyumlu ve kolay hatırlanabilir bir ürün kimliği oluşturmaktır. Mesajda yapılacak olan mümkün olan en ufak değişiklikle (tercümeler), mümkün olan en çok sayıda kişiye ulaşmak hedeflenir. Global reklam iletişimin sürat ve birleştiricilik özelliklerine güvenir. Modern medyanın telekomünikasyonun teknolojik yenilikleri reklamcıların işin kolaylaştırmıştır. Global reklamcılığın özü, farklı kültürlerdeki insanlara aynı mesaj ve duyguyu verebilmektir. [19]

2.3.9.       Açıkça Yapılıp Yapılmamasına Göre Reklamlar

Ürünle hiç ilgisi olmayan bir konu ya da program içinde bir ürüne ait markanın gösterilmesi yolu seçilir. Bir televizyon dizisinde mutfak rafında markaya ait meyve suyunun görülmesi, oyuncuların belli bir kitabı okumaları, duvarda gösterimdeki bir filmin afişinin bulunması gizli reklam örnekleridir. Bu durumda reklam bedelinden kaçınarak, buna ek olarak içinde yer aldığı konu ya da programın etkisinden yararlanarak reklam yapılmış olur. [20]
Gizli reklama benzeyen bir başka uygulama da ürün yerleştirmedir. Ürün yerleştirme, iletişim ortamlarına işitsel ve/veya görsel şekilde markalı ürünlerin ve marka belirleyicilerinin belirli bir ücret karşılığında dâhil edilmesi sürecidir. Markalı ürünlerin televizyon ve sinema filmlerine, sanatsal etkinliklere, web sitelerine senaryo ile uyumlu biçimde yerleştirilmesi yoluyla izleyiciler üzerinde olumlu bir etki ve bunu sonucunda satın alma davranışı yaratması amaçlanan dolaylı bir reklam iletişimidir. Reklam kuşaklarının yeterince ilgi çekmemesi, reklam yayın sürelerinin yasal nedenlerle sınırlandırılması, sevilen ünlü kişilerin sempatisinden yararlanma gibi durumlarda farklı bir yol gibi düşünülebilmektedir. [21]




[1] William Wells v.dğr., Advertising Principles and Practice, New Jersey: Prentice Hall, 2003, s.10.
[2] Nurhan Babür Tosun, Pazarlama Halkla İlişkileri ve Reklam, İstanbul: Türkmen Kitabevi, 2003, s.107.
[3] Işıl Karpat Aktuğlu, “Tüketicinin Bilgilendirilmesi Sürecinde Reklam Etiği”, Küresel İletişim Dergisi, Sayı 2, Güz-2006, s.4.
[4] Ömer Baybars Tek, Pazarlama İlkeleri, 7.Baskı, Cem Ofset Matbaacılık, İstanbul, 1997, s.726.
[5] İsmet Mucuk. Pazarlama İlkeleri, Türkmen Kitabevi, İstanbul, 2006, s. 216.
[6] Tek, a.g.e. , s. 726.
[7] Rasime Ayhan Yılmaz, Reklamcılık, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, Ekim 2009, s. 10.
[8] Yılmaz, a.g.e. , s. 10.
[9] Reklamcılıkta Temel Kavramlar, Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi, Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri, 2007, s. 33.
[10] Ayhan Yılmaz v.dğr., Reklamcılık, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Yayın No:2652, İstanbul, 2012, s. 4.
[11] Müge Elden - Füsun Kocabaş, Reklamcılık-Kavramlar, Kararlar, Kurumlar, İletişim Yayınları, İstanbul, 2006,  ,ss. 29-30.
[12] Ergüven v.dğr, a.g.e.,  s. 5.
[13] Ergüven v.dğr., a.g.e. ,  s. 5.
[14] Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi, a.g.e. , s. 36.
[15] Reklamcılıkta Temel Kavramlar, Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi, Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri, a.g.e. , s. 37.
[16] Ergüven v.dğr., a.g.e. , s. 6.
[17] Robert J. Kent - Chris T. Allen, “Competitive İnterference Effects in Consumer Memory for Advertising: The Role of Brand Familiarity”, Journal of Marketing, Vol:58, 1994, s. 103.
[18] Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi, a.g.e. , s. 37.
[19] Ayda Uzunçarşılı Soydaş, “Global Reklam: Global Reklamlar Kültürün Reklama Etkisi”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 23, 2005, ss. 228-229.
[20] Ergüven v.dğr., a.g.e., s. 7.
[21] Ergüven v.dğr., a.g.e., s. 7.

FATİH BİLİCİ
bilicifa@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder