Mobil
pazarlama müşteriye ulaşma yönüyle, uzaktan ve kablosuz iletişime olanak sağlayan
cep telefonları, cep bilgisayarları ve tablet bilgisayarlar ve benzeri cihazlar
yoluyla müşterilere veya potansiyel müşterilere ulaşılarak kurum, ürün, hizmet,
fikir, eylem ve kişilere ilişkin pazarlama faaliyetlerinin yapılması olarak tanımlanır.[1] Bir diğer
tanıma göre mobil pazarlama; rekabetin arttığı günümüzde pazarlama dünyasında öne
çıkmak, rakiplerinden ayrılmak, daha az kaynakla daha çok iş yapmak, en son teknolojileri
kullanarak operasyonel maliyetleri en aza indirmek ve modern bir yapı kazanmak için
mobil iletişim teknolojilerinden yararlanan yeni bir pazarlama yaklaşımıdır.[2]
Mobil
cihazların faydalarına ek olarak mobil pazarlama faaliyetleri işletmelere kolaylıklar
sağlayan bazı özelliklere sahiptir. Bu özellikler şunlardır:[3]
•
Birebir pazarlama anlayışına sahip olma:
Mobil pazarlama faaliyetleri için birebir pazarlama anlayışı geçerlidir. Tüketiciyle
kitlesel olmayan medya aracılığıyla doğrudan doğruya iletişim kurulmaktadır. Söz
konusu iletişimde, doğrudan pazarlama kanalı kullanılmaktadır.
•
İzinli pazarlama yöntemini kullanma:
Mobil pazarlama uygulamaları, hedef kitleden izin alınarak yapılmaktadır. Kişiye
özel, bekledikleri ve almak istedikleri iletişim mesajlarını vermeye dayanan bir
pazarlama yöntemidir.
•
Ölçülebilir olma: Mobil pazarlama, işletmelere
kampanyalarının ne derece etkin olduğu ve ürünlerinin kullanım alışkanlıkları ile
ilgili net bilgiler sunabilmektedir. Kampanyaya katılım saatleri ve günleri, ortalama
katılım adetleri, bir kullanıcının kampanya süresince kaç kez ürün tükettiği, kampanyaya
dâhil olan farklı ürünler varsa bunların arasındaki tercih oranı gibi pek çok bilgi,
kampanya sonunda raporlanmakta ve yorumlanarak marka yetkililerine iletilmektedir.
•
Düşük maliyete sahip olma: Mobil pazarlama
aynı zamanda doğrudan pazarlama uygulamalarından biri olmasından dolayı maliyetleri
de düşüktür.
•
Markaya yönelik yüksek oranda farkındalık
yaratma: Mobil pazarlama uygulamalarının algılanma düzeyleri yüksektir. Kişisel
kanallar vasıtasıyla müşteriye ulaşılmaktadır.
•
Tek veya çift taraflı olabilme: Mobil
pazarlama uygulamaları etkileşimli yapıya sahip pazarlama uygulamalarıdır. Bu bakımdan
bazı durumlarda tüketici, bu uygulamaların aktif birer üyesi konumunda olabilmektedir.
•
Hızlı olma: Günümüzün gelişmiş mobil
altyapı teknolojileri sayesinde mesaj, tüketiciye saniyeler içerisinde ulaştırılabilmektedir.
Böylelikle geribildirimi birkaç dakika içerisinde almak mümkün hale gelebilmektedir.
Mobil
cihazlar ve mobil pazarlama, artırılmış gerçeklik ve
karekod uygulamalarının temel kullanım alanıdır. Blog'un ilerleyen yazılarında artırılmış gerçeklik ve karekod uygulamalarının mobil pazarlama alanında, pazarlamanın
bütününde ve pazarlama dışı alanlarda nerelerde kullanıldığı ve kullanım biçimleri
ayrıntılı olarak incelenecektir.
[2]Füsun Kocabaş, Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar ve Reklam,
Dönence Basım Yayın, İstanbul, 2005, s. 113.
[3]Alparslan Yüce - Arzu Deniz - Leyla
Gödekmerdan, “Tüketicilerin Mobil Pazarlama Faaliyetlerini Benimsemesi:
Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Dergisi, C. 17, s. 1, 2012, ss. 183-184.
FATİH BİLİCİ
bilicifa@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder