2.1.
EĞLENCELİ REKLAMLAR (ADVERTAINMENT)
Günümüzde,
hedef kitlenin dikkatini çekmek ve onlarla etkileşime geçmek amacıyla gerçekleştirilen
tüketim etkinlerinin içinde eğlenceye geniş bir yer verildiği bilinen bir gerçektir.
Bu bağlamda birçok olgunun, eyleminin tanımlanmasında eğlence vurgusunun yapıldığı
görülmektedir. Örneğin ‘eatertainment’= (restaurant + entertainment) kavramında
olduğu biçimde, restoranların eğlenceli yerler haline dönüşümünü ifade etmektedir.
Haber ve eğlence kavramlarının birlikteliğini vurgulayan ‘infotainment’ kavramında
olduğu biçimde eğlence yaşamda çok farklı boyutlarda, farklı alanlarda kendisini
göstermektedir.[1]
Markalar
da tüketiciyle iletişimlerinde eğlenceyi vitrine çıkartan stratejilere yönelmektedir.
Örneğin reklamla eğlence kavramlarının bir araya gelmesiyle oluşan ‘advertainment’
kavramında olduğu gibi. Eğlence ve reklamın bir arada olması bu iki kavramdan örneğin
‘melez reklamcılık’ gibi farklı birçok kavramın türemesine neden olmuştur. “Advertainment”
kavramının gelişmesinde, reklamların yığınsal olarak artması, geleneksel reklamcılık
anlayışının ekonomik açıdan çok masraflı hal gelmesi ve geleneksel reklam iletilerinin
tüketiciler üzerindeki etkinliğini kaybetmesi sıralanabilir.[2] Advertainment’a
örnek olarak “Mor Fiat Doblo” adlı uygulamada beş büyük şehri dolaşan üç mor Fiat
Doblo, Power Fm’in de desteğiyle yerleri bildirilerek, tüketicilerin araçta form
doldurarak hediye kazanması ve aracı tanıması sağlanmıştır. Bir başka örnekte ise
“Coca-Cola, “sıcacık Uludağ” etkinlikleri kapsamında kayak yarışmaları, trambolin
gösterileri, animasyonlar, çeşitli oyunlar ve konserler düzenlenmiştir. Coca-Cola’nın
ilginç kampanyalarının başında ise Anadolu’daki eğlence panayırları gelmektedir.
Konya, Kayseri ve Diyarbakır’ı kapsayan “Eğlence panayırına katılım çok yüksek olmuştur.
“Coca-Cola’dan TIR dolusu eğlence, hem de bizim mahallemizde” sloganıyla düzenlenen
dört günlük panayır, üç ilde mahalle mahalle dolaşılarak gerçekleştirilmiştir. Bir
diğer proje olan “Coca-Cola ile piknik, sürpriz şenlik” projesinde ise ailelere
ulaşmak amaçlanmıştır.[3]
Advertainment,
genel olarak eğlence ve reklamın birleşmesi anlamını taşımaktadır. Markanın veya
ürünün tüketicinin zihninde eğlenceli ve sıkıcı olmayan bir yere konumlanmasına
da olanak sağlamaktadır. Belirli bir hedef kitleye ulaşmada da en etkili ve nokta
atışı yöntemlerden biridir.
[1] Yavuz
Odabaşı, Postmodern Pazarlama: Tüketim ve
Tüketici, Mediacat Yayınları, İstanbul, 2004, s. 157.
[2] Russell Cristel Antonia, “Advertainment: Fusing Advertising and
Entertainment”, University of
Michigan, Yaffe Center, 2007, s.4
[3]http://burayabirbaslik.blogspot.com.tr/2010/01/reklamclgn
-romantizmi -advertainment. html, Erişim Tarihi 30.12.2014
FATİH BİLİCİ
bilicifa@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder