Gazete
ve dergi başta olmak üzere basılı olan yayınlarda yer alan resimlerin üzerine akıllı
telefonun kamerası tutulduğunda tıpkı Harry Potter filmindeki canlı gazeteler gibi
basılı yayınlar etkileşimli bir hale dönüşmektedir. Dünya genelinde artırılmış gerçeklik
uygulamalarında son dönemde oldukça artış olmuştur. Bu artış farklı ülkelerde ulusal
olduğu gibi yerel medyada da gerçekleşmiştir. Örneğin, İrlanda’da yerel yayın yapan
bir gazete olan Metro Dublin Gazetesi hem haberlerini hem de reklamlarını artırılmış
gerçeklik uygulamasıyla etkileşimli hale getirmiştir. Türkiye’de ise artırılmış
gerçekliği ulusal basında Zaman gazetesi “Dijital Zaman” uygulamasıyla okurlarının
hizmetine sunmuştur. Süreli yayın olarak da aşağıdaki şekil 4’de örneği bulunan
Popular Science dergisi artırılmış gerçeklik uygulamasını kullananların başında
bulunmaktadır.[1]
Hollandalı
kamu yayıncısı VPRO’nun kurumsal dergisi VPRO Gids, “Layar” programını kullanarak
sayfalarını sayısal içerikle zenginleştirmektedir. Derginin içeriğine AG üstünden
video, röportaj ve özel yarışmalar eklenebilmektedir. Derginin ilk sayısının kapağında
AG ortamında, bu teknolojinin nasıl kullanılacağını anlatmaktadır. Yine Hollanda’da,
kadınlara yönelik LINDA adlı dergi sayfalarındaki ürünlerin üstünde, artırılmış
gerçeklikle ürünlerin satın alınabilecekleri internet sitelerine yönlendirilmiş
“hemen satın al” linklerine yer vermektedir. İngiltere’de de The Times, The Sun
ve Daily Telegraph Aurasma ile artırılmış gerçeklik uygulamalarına yer vermektedir.
GQ, Nuts ve Top Gear dergileri de artırılmış gerçeklik uygulamaları yapan basılı
yayınlar arasındadır. Türkiye’de ag’yi basılı yayınları ile bütünleştiren ilk gazete,
“Dijital Zaman uygulaması” ile Zaman Gazetesi olmuştur.[2]
Dergilere ve gazetelere özel olarak geliştirilmiş
artırılmış gerçeklik uygulamalarında, dergide veya gazetede bulunan haberler, röportajlar
ve reklamların canlandırılmasına olanak sağlamaktadır. Bu da yeni gazetecilik tipi
olan artırılmış gazetecilik (augmented journalizm) diye adlandırabileceğimiz yeni
bir gazetecilik türünün ortaya çıkmasını sağlamıştır. Konu ile ilgili örneklerde
ilgili video ve üç boyutlu modeller yazılı medyanın ilgili yerlerine yerleştirilerek
direkt olarak sayfanın üzerinde interaktif içeriğin canlanmasına, dergi veya gazetedeki haberlerin canlanmasına ve sayfalarda
okuyucuların sürprizle karşılaşmasına olanak sağlamaktadır.
Yazılı basında artırılmış gerçeklik kullanımına
ek olarak, AG kitaplarda veya metinlerde özellikle sayfalara yerleştirilen markerlar
ve bu markerlara özel hazırlanmış mobil uygulamalarla da kullanılmaktadır. Çocuklara
özel hazırlanan kitaplarda artırılmış gerçeklik kullanımı çocukların hayal gücünün
gelişmesine ve kitapları daha iyi algılayabilmelerine de destek olmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder