22 Aralık 2015 Salı

Yazılı Basında Artırılmış Gerçeklik Kullanımı- AUGMENTED JOURNALISM

Gazete ve dergi başta olmak üzere basılı olan yayınlarda yer alan resimlerin üzerine akıllı telefonun kamerası tutulduğunda tıpkı Harry Potter filmindeki canlı gazeteler gibi basılı yayınlar etkileşimli bir hale dönüşmektedir. Dünya genelinde artırılmış gerçeklik uygulamalarında son dönemde oldukça artış olmuştur. Bu artış farklı ülkelerde ulusal olduğu gibi yerel medyada da gerçekleşmiştir. Örneğin, İrlanda’da yerel yayın yapan bir gazete olan Metro Dublin Gazetesi hem haberlerini hem de reklamlarını artırılmış gerçeklik uygulamasıyla etkileşimli hale getirmiştir. Türkiye’de ise artırılmış gerçekliği ulusal basında Zaman gazetesi “Dijital Zaman” uygulamasıyla okurlarının hizmetine sunmuştur. Süreli yayın olarak da aşağıdaki şekil 4’de örneği bulunan Popular Science dergisi artırılmış gerçeklik uygulamasını kullananların başında bulunmaktadır.[1]
Hollandalı kamu yayıncısı VPRO’nun kurumsal dergisi VPRO Gids, “Layar” programını kullanarak sayfalarını sayısal içerikle zenginleştirmektedir. Derginin içeriğine AG üstünden video, röportaj ve özel yarışmalar eklenebilmektedir. Derginin ilk sayısının kapağında AG ortamında, bu teknolojinin nasıl kullanılacağını anlatmaktadır. Yine Hollanda’da, kadınlara yönelik LINDA adlı dergi sayfalarındaki ürünlerin üstünde, artırılmış gerçeklikle ürünlerin satın alınabilecekleri internet sitelerine yönlendirilmiş “hemen satın al” linklerine yer vermektedir. İngiltere’de de The Times, The Sun ve Daily Telegraph Aurasma ile artırılmış gerçeklik uygulamalarına yer vermektedir. GQ, Nuts ve Top Gear dergileri de artırılmış gerçeklik uygulamaları yapan basılı yayınlar arasındadır. Türkiye’de ag’yi basılı yayınları ile bütünleştiren ilk gazete, “Dijital Zaman uygulaması” ile Zaman Gazetesi olmuştur.[2]


Dergilere ve gazetelere özel olarak geliştirilmiş artırılmış gerçeklik uygulamalarında, dergide veya gazetede bulunan haberler, röportajlar ve reklamların canlandırılmasına olanak sağlamaktadır. Bu da yeni gazetecilik tipi olan artırılmış gazetecilik (augmented journalizm) diye adlandırabileceğimiz yeni bir gazetecilik türünün ortaya çıkmasını sağlamıştır. Konu ile ilgili örneklerde ilgili video ve üç boyutlu modeller yazılı medyanın ilgili yerlerine yerleştirilerek direkt olarak sayfanın üzerinde interaktif içeriğin canlanmasına, dergi veya gazetedeki haberlerin canlanmasına ve sayfalarda okuyucuların sürprizle karşılaşmasına olanak sağlamaktadır.
Yazılı basında artırılmış gerçeklik kullanımına ek olarak, AG kitaplarda veya metinlerde özellikle sayfalara yerleştirilen markerlar ve bu markerlara özel hazırlanmış mobil uygulamalarla da kullanılmaktadır. Çocuklara özel hazırlanan kitaplarda artırılmış gerçeklik kullanımı çocukların hayal gücünün gelişmesine ve kitapları daha iyi algılayabilmelerine de destek olmaktadır.




[1] Özcan , a.g.m., s.3.
[2]Osman Köroğlu, “En Yaygın İletişim Ortamlarında Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları”, 17. Türkiye’de İnternet Konferansı, 2012, s.4.

YAZAR:
FATİH BİLİCİ
bilicifa@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder