Artırılmış
gerçeklik, gerçek ve hissedilen çevrenin dijital katma değerler sayesinde
zenginleştirilmesini ifade etmektedir. AG, gerçek çevrenin üzerine sanal
maddelerini yerleştirilmesine olanak sağlayan, 2000’li yıllarda nihai
tüketiciye ulaşan bir tür teknolojidir. Bu teknoloji türünü sınırlamak oldukça zordur.
AG teknolojisi, yeni bir teknoloji olması nedeniyle program geliştiricilerinin
de ilgi odağı halindedir. Bu yeni olma hali de AG’nin her geçen gün yeni bir
alanda kullanılmasına, günden güne kullanımının farklılaşmasına olanak
sağlamaktadır. Teknolojik gelişmelerin de hızlı olmasıyla AG günden güne farklı
alanlarda kullanılmaya başlanmıştır. AG, eğitim, sağlık, spor, tasarım,
reklamcılık ve daha birçok alanda kullanılmaya başlanmıştır ve kullanımı günden
güne artmaktadır. AG’nin güncelde kullanımlarında biri boş bir yerde yapılacak
olan yapı veya binanın sanal olarak gösterilmesi, hayatın oyunlaştırılması ve
gerçek hayatın içerisine yansıtılan oyun görüntüleri de yer almaktadır. Mobil cihazların performanslarını yüksek
olması ve taşınabilir olmaları nedeniyle AG teknolojileri mobil cihazlara doğru
kaymıştır.[1]
AG
teknolojisinin temelinde birçok teknolojiye de temel olan askeri teknolojiler
bulunmaktadır. AG uygulamalarının meydana gelmesi head-up-display kısaca
bilinen adıyla HUD sayesinde olmuştur. HUD teknolojisi sayesinde pilotlar kokpitte
önlerinde bulunan ekranlarla ve askerlerin kullandığı kasklarla entegre olarak
çalışan gözlükler ile kullanılmaya başlandı. 1992 yılında Airbus’ların karışık
kablolarının teknisyenler ve diğer çalışanlarca doğru düzenlenmesi için bir
kılavuz olarak tasarlanan bir teknoloji geliştiren Thomas Caudel “ Augmented
Reality” bir diğer bildiğimiz adıyla artırılmış gerçeklik terimini ortaya
atmıştır. Uçakların tamir ve bakım süreçlerinde asistan görevi gören bu
uygulama aynı zamanda işçilerin eğitimi için de kullanılmıştır.[2] Sonrasında
1999 senesinde yapılan SIGGRAPH etkinliğinde ‘augmented reality’ ile ilgili ilk
örnekler çıkmaya başlamıştır. Sony Ps3 için 2007’de AG tabanlı Eye of Judgement
adlı bir oyun çıkartmıştır. Wikitude, 2008 yılında, AG Kılavuzu’nu çıkartmıştır,
G1 Android telefonlar üzerine kurulu bu uygulama artırılmış gerçeklik gelişmeleri
konusunda önemli aşamalardan birisi olarak kabul edilmektedir. Daha sonra 2009 senesinde
‘Augmented Reality ToolKit’ Adobe-Flash ortamına aktarılınca çok geniş içeriğe
sahip ve bu arada web uygulamaları da AG teknolojisini destekler hale geldi. Gelişen
bu uygulamalar AG’yi tek başına ele alan yazılımları meydana getirdi,
sonrasında ise AG müstakil uygulamaları geliştirildi.[3]
[1] Ali Özcan, “Geleneksel Medyanın
Dönüşümünde Bilişim Teknolojilerinin Rolü: Gazetelerde Artırılmış Gerçeklik ve Karekod
Uygulamaları”, XVI. Türkiye’de Internet
Konferansı, 2014, s. 2.
[2] Thomas Caudell - David Mizell, “Augmented Reality: An Application of
Heads-up Display Technology to Manual Manufacturing Processes”, In System Sciences, Proceedings of The Twenty-Fifth Hawaii International
Conference, Vol. 2, 1992,
s.662.
[3] M. Ali Çakal - Emine Bilgen Eymirli,
Artırılmış Gerçeklik Teknolojisi,
Kuzeydoğu Kalkınma Ajansı, 2012, s.4.
FATİH BİLİCİ
bilicifa@gmail.com
Güzel yazı olmuş hocam :)
YanıtlaSilteşekkür ederim :)
Sil